איך צריך להיראות סרט זכרון

אחת הדרכים הרווחות להנצחת אדם היא הפקת סרט לזכרו. 

גם סרט וגם חוברת או ספר לזכר האדם מאפשרים להעביר את סיפורו של המת לדורות הבאים.

יש לסרט מספר יתרונות חשובים על כתיבת ספר או חוברת . אנשים מעדיפים לראות סרט על קריאה, סרט אפשר להקרין באזכרות, ובעיקר, הסרט מאפשר להעביר את הרגשות של המרואיינים (בני משפחה, חברים) לאדם המת. אין סרט זיכרון שעשיתי שאין בו רגעים של בכי, התרגשות וכאב.

אני רוצה לספר על שני סרטי זיכרון שעשינו שמלמדים עד כמה ייחודי סרט הזיכרון לעומת סרט דוקומנטרי, סרט תדמית, או כל סוג אחר של סרט.

הגיע אלי בחור כבן שלושים וחמש, אמר לי שהוא רוצה לעשות סרט זיכרון על סבתא שלו שבעוד חודשיים יום השנה למותה. סיפר לי שלפני מותה הספיק לראיין אותה על חייה. השאיר לי את החומר המצולם ועשרות תמונות של הנכדים, וביקש שאערוך מכל אלה סרט זיכרון באורך 10 דקות.

אני צפיתי בראיון עם הסבתא, וגיליתי אשה שמיטיבה לספר על חייה המרתקים שחצו תקופות חשובות כאן בישראל. ערכתי מהריאיון סרט באורך 20 דקות, שיבצתי תמונות וסרטים ארכיוניים שביטאו את רוח הדברים עליהם סיפרה הסבתא ובסוף הוספתי קליפ קצר עם תמונות הנכדים.

הלקוח הצליח להגיע אלי רק ערב לפני האזכרה, צפה בסרט והיה מאוכזב מאד. "לא לזה התכוונתי" אמר "רציתי שכל הסרט יהיה קליפ עם תמונות הנכדים ומידי פעם משפטים של הסבתא".  שאלתי אותו, איפה גרים הוריו? סיפר לי שהם גרים בגליל התחתון. אמרתי לו, סע אליהם עכשיו, תראה להם את הסרט ושאל לדעתם. אם הם חושבים כמוך, אני מבטיח שלא אישן הלילה ומחר יהיה לך סרט כרצונך. לאחר כשעתיים, התקשר אלי הלקוח, סיפר עד כמה ההורים שלו מרוצים מהסרט. 

על אף שהמקרה הזה היה כבר לפני שנים לא מעטות (לפני ששלחנו סרטים באינטרנט), מלמדת הגישה של הלקוח לסרט זיכרון להבנה לא נכונה של כוחו של סרט זיכרון והאפשרויות הטמונות בו. נעבור לסרט שעשינו ממש לאחרונה. גם שם היעד המידי לסרט היה אזכרה שנערכה שנה למותה של בחורה צעירה ומיוחדת במינה. גם הפעם, בגלל החשש שהצופים בהקרנת הסרט באזכרה ישתעממו,  הבקשה הייתה להפיק סרט קצר. בתחקיר שערכתי לקראת כתיבת התסריט, גיליתי שמדובר בבחורה שעברה רבות בחייה, מוקפת חברים לכל אורך חייה, משפחה עניפה ומרתקת, ובעלת יכולת כתיבה נפלאה כפי שהתבטא במכתבים שכתבה, יומן ועוד.

החלטתי לא לקמץ בימי צילום, על אף שהתקציב לא כיסה את כל עבודתי, ערכתי סרט באורך שעה ועשרים דקות, והחלטתי שאם המשפה תרצה אערוך מהסרט הארוך סרט קצר לאזכרה. המשפחה מאד אהבה את הסרט אבל חששותיהם לגבי הקרנת סרט ארוך כל כך באזכרה לא פגו. לשמחתי, הם שמעו לעצתי והקרינו את הסרט הארוך. ההדים מהמשתתפים באזכרה היו חיוביים מאד והלקוחות הודו לי על עקשנותי.

צריך לזכור שהפקת סרט זיכרון מאפשר לכם להעביר לבניכם ונכדיכם את סיפור חייו ומורשתו של אדם שקרוב ללבכם. חייו של הסרט ארוכים. את ארכו של הסרט ואופיו יש לקבוע לפי התוכן, ואם יש מה לספר על האיש לא כדאי להגביל את הסרט בזמן.

למידע נוסף על הפקת סרטי הנצחה וזיכרון פנו אלינו.

תפריט נגישות