שלבים מרכזיים בהפקת סרטי תעודה

חברת “ברנר הפקות מפיקה כבר שנים רבות סרטים תיעודיים למוסדות חשובים במדינת ישראל, למשרדי הממשלה וללקוחות פרטיים רבים.

מהו בכלל סרט תיעודי?

לסרט התיעודי – דוקומנטרי יש מספר מאפיינים בולטים שקל יותר להבין אותם אם נשווה את הסרט התיעודי לסוגי סרטים אחרים. 

  1. תפקידו של הסרט התיעודי לבטא את המציאות על ידי צילום המציאות.  שלא כמו הסרט העלילתי שבו הסיפור מומצא בדמיון, והמצולמים, בדרך כלל הם שחקנים.
  2. הסרט הדוקומנטרי לא מיועד לצפייה ברשתות החברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם, ולכן הוא בדרך ארוך הרבה יותר ומורכב הרבה יותר. 
  3. גם אם לסרט הדוקומנטרי יש מטרות שיווקיות, השפה בה משתמשים אינה שפה שיווקית, כמו למשל סרט התדמית או הפרסומת.

אלו בוודאי לא כל המאפיינים של הסרט התיעודי אך חשוב יותר לציין את הדברים שחייבים להיות בסרט (כמו כל סוגי הסרטים האחרים) הסרט חייב להיות מעניין לכל אורכו, חייב להיות עם שפה קולנועית מובהקת, וחייב להיעשות במקצועיות.

להלן השלבים המרכזיים בהקפת סרטי תעודה: 

שלב 1  – תקציב

על מנת שנוכל לבנות תקציב ריאלי להפקת הסרט יש לברר עם הלקוח שביקש את הפקת הסרט מה המטרות של הסרט הזה? האפשרויות הן רבות מאד וחשוב גם בהפקת סרט דוקומנטרי, לשרת את רצון הלקוח. 

חשוב גם  לברר האם הסרט מיועד לצפייה לאורך זמן – כמו למשל, סרט הנצחה, שהוא לא רק ליום הזיכרון הקרוב אלא שיהיה גם נכון ומתאים לדורות הבאים. 

חשוב גם לערוך תחקיר ראשוני על נושא הסרט כדי לדעת כמה תכלול עבודת התחקיר – עם כמה אנשים חשוב לשוחח בתחקיר . כל זה עוזר לנו גם לדעת כמה ימי צילום נצטרך להקדיש לסרט זה. יש גם לדעת האם יש צילומי וידיאו  קיימים או תמונות שעוזרות לספר את הסיפור ונוכל להשתמש בהם , או יש לרכוש חומרים מארכיוני הסרטים השונים.  

לאחר שביררנו את כל הנושאים האלה ניתן לבנות תקציב ולקבל אישור עליו מהלקוח.  

שלב 2 – תחקיר

לאחר אישור התקציב , אנו אוספים וחוקרים כל מידע אפשרי הקשור לסרט התעודה. אנו מחפשים דמויות מעניינות, קווי סיפור מעניינים וכל פריט מידע שיכול להוסיף לסרט. 

בשלב זה אנו מתשאלים את הלקוח עצמו אבל גם את כל מי שקרוב היה בעבר או כיום לנושא הסרט. לפעמים זה תחקיר המקיף עשרות אנשים.  

שלב 3  – תסריט

על אף שקשה יותר לכתוב תסריט לסרט תיעודי מאשר לסרט עלילתי או לסרט תדמית, אין לצאת לצילומים לפני שאתה מגדיר לעצמך את הסיפור, את מבנה הסרט, הסגנון ומה אתה רוצה להשיג בכל צילום וצילום.

שלב 4 – מצלמים 

אחד הדברים המרתקים בהפקת סרט תיעודי הוא שתמיד צפוי לקרות דברים מפתיעים ביום הצילום. על הבמאי להיות קשוב למרואיינים שלו, כי הם יכולים להוסיף דברים חדשים מעבר למה שכבר אמרו בתחקיר. חשוב להתבונן סביב סביב באתרי הצילומים ולא לפספס שום פינה שיכולה להאיר את נושא הסרט באור חדש ומעניין.

שלב 5 – עריכה 

זהו למעשה אחד החלקים האהובים עלינו בתהליך. 

על אף שכבר כתבת תסריט, יש להתבונן על הצילומים שצילמת בעיניים חדשות. הדרך הטובה היא לתת לעורך אחר שלא כתב את התסריט ולא היה בים הצילומים לערוך את הסרט. לא תמיד כדאי להראות לעורך את התסריט, ובוודאי שצריך לתת לו את העצמאות לבנות את הסרט לפי טעמו הוא. בכל פעם שככה התנהגתי הופתעתי להגיע לחדר העריכה ולמצוא בסרט דברים חדשים ונפלאים שלא חשבתי עליהם.

שלב 6- פידבק מהלקוח 

לכל אורך עבודת העריכה אנחנו נוהגים לשלוח ללקוח את הסרט בשלבי העריכה השונים על מנת  לקבל ממנו פידבקים . הסרט גמור רק לאחר אישור הלקוח.

“ברנר הפקות” מציעה ליצור עבורכם סרט שיסייע לכם ולדורות הבאים לזכור את האנשים החשובים בחייכם ואת הרגעים החשובים בחייכם.

אנו מחוייבים ליצור עבורכם מוצר מרגש שיעניק כבוד ומשמעות לגיבורי הסרט.

לתיאום פגישה ללא התחייבות, השאירו את פרטיכם ונציגנו ייצור עמכם קשר בהקדם.

תפריט נגישות