ארבעה השלבים של הפקת סרטון תדמית לעסק

ישנם ארבעה שלבים עיקריים בהפקת סרטון וידיאו:

1. קביעת תקציב ההפקה

2. כתיבת תסריט

3. צילום

4. עריכת הסרט

שלבי הפקת סרט תדמית 

שלב 1  – קביעת התקציב:

אחד הדברים הקשים בתהליך ההפקה הוא להחליט על תקציב הפקת הסרט. מצד אחד, צריך לעמוד בתחרות מול יוצרי סרטים אחרים, מהצד השני, גובה התקציב מאד משפיע על איכות הסרט.

הצעד הראשון בשלב זה נעשה במשותף עם הלקוח. אנחנו מגדירים ביחד  את המטרות והיעדים של הסרטון. מגדירים את קהל היעד, איפה הסרט יוקרן (מאד משפיע על אורך הסרט) ומה המסרים המרכזיים שהסרטון צריך יהיה להעביר לצופיו.

בשיחה ראשונה זו אני מבקש מהלקוח, שאם יש לו דוגמא ביוטיוב, או במקום אחר, של סרט שכזה הוא רוצה ליצור – שישלח לי. סרט כזה מאד מסייע להכיר את ציפיות הלקוח מהסרט וגם עוזר לחשב נכון את התקציב. לפעמים, אני מראה ללקוח סרט שאנחנו הפקנו, אם ניתן ללמוד ממנו משהו לגבי הסרט שהלקוח רוצה ליצור. השלב הזה מסתיים בהצעת תקציב, שאצלי היא כמעט תמיד מודולרית – מחיר בסיסי +תוספות שהלקוח יבחר אם הוא רוצה אותם ומוכן לשלם על כך. למשל שילוב צילומי אוויר, שילוב שחקנים, תוספת אנימציה לסרט ועוד. 

אם התקציב אושר על ידי הלקוח אפשר לעבור לשלב הבא.

שלב 2 – כתיבת תסריט.

שלב זה מתחלק לשניים.

א. תחקיר.

ב. תסריט 

אני תמיד מעדיף לעשות את התחקיר בשיחה פנים אל פנים עם הלקוח ואצלו בבית העסק. ניתן בביקור כזה בסרט לבחון את אתרי הצילום השונים, לבחור איפה כדאי לצלם וגם את מי. אחד היתרונות שיש לבמאי מצליח של סרט תדמית הוא רוחב הידע שלו, ובעיקר – יכולתו ללמוד נושאים חדשים. עשרות רבות של סרטים הפקנו וכמעט כל אחד היה על נושא אחר, חדש. התחקיר חייב להיות מפורט. ישנם מוסדות או עסקים שהפקנו עבורם סרט והיה צורך להיפגש לתחקיר עם יותר מעשרה בעלי תפקידים על מנת להקיף את כל רוחב היריעה של הסרט. ברור שככל שיהיה בידינו יותר ידע – התסריט יהיה טוב יותר.

לאחר אישור התסריט על ידי הלקוח ניתן לעבור לשלב הבא.

שלב 3 – צילום הסרט

לפני שיוצאים לימי הצילום יש לתכנן היטב את לוח הזמנים של יום הצילום. ברור כבר לכל שאין צורך לצלם את הסרט לפי התפתחות התסריט. לכן קני המידה לתכנון לוח הזמנים הוא יעילות וחיסכון בזמן (לא לשכוח להשאיר זמן לארוחת צהריים). דבר נוסף שיש לעשות לפני יום צילום הוא להכין את כל הציוד המקצועי . מספר פנסי תאורה שיספיקו לאתרי הצילום השונים, כרטיסי זיכרון, בטריות, מטענים ועוד ועוד ועוד. יש גם לבדוק שכל מה שעל הלקוח להכין באתרי הצילום יהיה מוכן, וכל מי שאנחנו מצלמים אותו יהיה עם הבגדים הנכונים לצילום.

לבסוף, יש להחליט על מועד יום הצילום ולתאם את אנשי הצוות ליום זה. 

ביום הצילום נעשה ככל האפשר לעבוד לפי התכנון, אך כמובן, היצירתיות לא נגמרת לעולם, ואם גילית באמצע יום הצילומים משהו חדש שיכול לתרום לסרט – אל תוותר עליו.

שלב 4 – עריכה

הדבר הראשון שיש לעשות בסיומו של יום צילום הוא להעביר את חמרי הגלם שצילמנו מהכרטיס של המצלמה לכונן של מחשב העריכה. אם ניתן, כדאי גם להכין גיבוי נוסף  של חומר הגלם.

תהליך העריכה הוא למעשה יצירה מחדש של הסרט. סרטים רבים שביימתי נתתי לעורך אחר לערוך את הסרט. תמיד נתתי לו את חומרי הגלם ואת התסריט ועזבתי אותו לנפשו. לא ניסיתי לכוון אותו, לא פירטתי מה השפה הקולנועית שאני מעדיף בסרט זה, ולא ישבתי לידו בשלבים הראשונים של העריכה. תמיד הופתעתי לראות בצפייה הראשונה, עד כמה הסרט טוב יותר ממה שתכננתי. 

חשוב מאד לערב את הלקוח בעריכת הסרט, לכן, תמיד אחרי עריכה ראשונית כשכבר ניתן לראות איך ייראה הסרט, אנחנו שולחים את הסרט ללקוח לבדיקה. צריך לדעת שעל אף שכל סרט שאנחנו מפיקים הופך לילד שלנו, אבל הוא שייך ללקוח.   

אם גם אתה מועניינים בהפקת סרט תדמית לעסק שלכם, צרו איתנו קשר.

תפריט נגישות