איך לכתוב תסריט לעסק שלכם

המאמר הזה מיועד לבעלי עסקים שרוצים להפיק סרטון לעסק שלהם באופן עצמאי. 

החלטתם להפיק לבד סרטון לעסק שלכם, ראשית בהצלחה, מדובר במשימה לא פשוטה שבדרך כלל שמורה למקצוענים בתחום. שנית אני ממליץ לכם, לא להתחיל לצלם סרטון לפני שאין לכם תסריט כתוב. 

כתיבת התסריט  מראש תסייע לכם להפיק את הסרט המתאים ביותר למטרותיכם ותהפוך את תהליך הכנת הסרט ליעיל וחסכוני.

מה זה בעצם תסריט?

התסריט הוא תיאור כתוב של כל מה שאתם מתכוונים להראות ולהשמיע בסרט

מטרתו של התסריט היא להבהיר לכם, יוצרי הסרט כיצד ייראה הסרט. 

התסריט חייב להיות מובן גם לכל הגורמים האחרים המעורבים בהפקת הסרט – לקוח, שחקן, צלם, עורך.

לפני כתיבת התסריט אתם צריכים להחליט מספר החלטות שישפיעו על אופי התסריט והסרט:

קודם כל – מטרת הסרט– האם אתם רוצים לספר על העסק שלכם על כל צדדיו או רק לשווק מוצר אחד שלכם? האם מטרת הסרט הוא גיוס כספים לפיתוח המוצר או שווק?

הנושא השני שעליכם להחליט עליו הוא – מי קהל היעד של הסרט?

האם הלקוח הסופי הוא היעד או אולי סוכני מכירות? 

האם הצופים המיועדים כבר מכירים את העסק או כאלו שלא יודעים עליכם כלום?

הנושא השלישי הוא – איפה אתם רוצים להקרין את הסרט? – באתר האינטרנט של העסק או ביוטיוב? בתערוכה או במרכז מבקרים? האם הסרט הוא חלק מסדרה של סרטים או סרט יחיד?

טיפ חשוב  – אל תנסו להגשים בסרט אחד את כל המטרות שלכם. 

תתמקדו במטרה אחת חשובה , בקהל היעד המפולח ביותר ובמסר אחד ברור.

נכון, שהפקת סרט דורש עבודה לא מעטה והוא גם עולה כסף רב ולכן חשוב מאד שהתסריט יהיה ממוקד מטרה ויפנה לקהל החשוב ביותר שלכם. 

דבר נוסף שיהיה עליכם להחליט עליו לפני כתיבת התסריט הוא זמן הסרט

נדמה לי שכל אחד מאתנו כבר יודע שעדיף סרט קצר.  כמובן שלא תמיד זה נכון. סרט ביוטיוב צריך להיות קצר, סרט באתר שלכם יכול להיות ארוך קצת יותר כי מי שצופה בו הוא כבר לקוח פוטנציאלי שמתעניין בעסק שלכם.

אם זה סרט שאתם הולכים להקרין אותו בכנס מכירות למשל, הוא יכול להיות אפילו ארוך יותר.

לאחר שהחלטתם כמה זמן הסרט יארך תנסו לחלק את זמן הסרט לפרקי משנה.

אם למשל אתם מפיקים סרט על מוצר שאתם רוצים לשווק, תחליטו כמה זמן תקדישו בסרט להיכרות, כמה זמן להצגת הבעיה שהמוצר הולך לפתור, כמה זמן לתאור המוצר וכמה זמן להסביר כיצד הוא פועל.

כל הנושאים שהחלטתם עליהם לקראת כתיבת התסריט ישפיעו על השפה הקולנועית בה תבחרו.

האם אתם רוצים שאת הסרט ילווה קריינות? ואם קריינות– האם קריין שלא רואים אותו על המסך או פרזנטור שמופיע על המסך? אולי בכלל יוביל את הסרט בעל העסק,  האפשרויות הן רבות ולכל אפשרות יש משמעות אחרת, יתרונות וחסרונות.

זהו, עכשיו אפשר, סוף סוף, להתחיל לכתוב את התסריט.

ישנן הרבה תבניות לכתיבת התסריט.

אני מציע לכם לחלק את הדף לטבלה עם שלושה טורים:

הראשון – דק מאד ובו כתוב מספר הסצנה, בטור השני כותבים מה רואים בסצנה ובטור השלישי – מה שומעים בסצנה.

סצנה בסרט זו התרחשות שקורית במקום אחד ובזמן אחד. כלומר – אם תצלמו באולם הייצור למשל ותעברו לצלם במחסן – זו כבר סצנה חדשה.

 לרוב – תצטרכו לחלק גם סצנה אחת למספר תמונות – העיקר שיהיה ברור לכם ולקוראים אחרים – מה כוונתכם לצלם ולהקליט.

איך לכתוב תסריט שיהיה ברור לכל קוראיו?

  1. התוכן – אל תנסו להיות מקוריים בכל מחיר.  נכון כבר ראינו ביוטיוב סרטונים מדליקים שמשכו את עינינו ויחלנו  לעצמנו שככה ייראה הסרט שלנו חשוב יותר מהמקוריות הוא להעביר את המסר בבהירות. המוצר שאתם משווקים חשוב יותר מהסרט.  כאשר אני כותב תסריט אני תמיד שואל את עצמי – מה מכל מה שכתבתי אין בו צורך.  מה כבר ממילא הצופה ראה והבין מהצילומים בסרט ואין צורך לחזור עליו במילים. איזה מסר עדיף להעביר בכותרת כתובה ולא בדיבורים. 2.
  2. אל תדחו את כתיבת הקריינות לשלב העריכה כי אין כמו הקריינות כדי להבהיר לכם מה צריך לצלם. אם אתם משלבים ראיונות בסרט, כיתבו בדיוק מה אתם רוצים שהמרואיין יגיד. בקיצור, אל תסמכו על אילתורים בזמן הצילום.
  3. הוראות הצילום – כאשר הקרינו האחים לומייר בשנת 1895 את הסרט הראשון שלהם שנחשב לסרט התיעודי הראשון ,זכו הצופים לראות פועלים יוצאים משערי מפעל. הצילום היה מזווית אחת וללא עריכה. ממש כמון צופה שיושב בתיאטרון. מהר מאד הבינו יוצרי הסרטים כי ניתן לצלם כל אירוע מזוויות שונות וממרחק שונה וכך ליצור עניין וקצב ובעיקר להדגיש את מה שחשוב לבמאי להראות.חישבו על כך גם בכתיבת התסריט שלכם.
  4. אם תבקרו באתר צילומים בזמן צילום סרט מקצועי יש לשער שרבות מהמילים בהן משתמשים בעלי המקצוע השונים על הסט לא תבינו, כי בכל מקצוע מתפתחת טרמינולוגיה מקצועית.  בהפקת סרטים המונחים הם בעיקר בשפה האנגלית, בכל זאת כדאי להכיר את השפה הבסיסית המתארת את גודל האובייקט המצולם על המסך.

מקווה שהמאמר סייע לכם להבין קצת יותר את תהליך כתיבת התסריט לסרט לעסק שלכם. בברנר הפקות נוכל לסייע לכם לא רק לצלם את הסרט לעסק שלכם, אלא גם להפיק אותו מא' – ת' כולל כתיבת תסריט מקורי ואפקטיבי. 

לפרטים לגבי הפקת סרט תדמית לעסק שלכם – צרו איתנו קשר.

תפריט נגישות