מיומנו של במאי סרטי תדמית – פרק 2 – פגישה ראשונה עם לקוח

בעצם, למה להיפגש? היום כשחלק גדול מהעסקים מתנהלים דרך האינטרנט. ניתן פשוט בטלפון, לבקש מהלקוח הפוטנציאלי, לכתוב במספר שורות מה הוא רוצה שיהיה בסרט התדמית שהוא חולם עליו, ואז, כתשובה, לשלוח לו באימייל, הצעת תקציב להפקת הסרט.

מנסיוני, אין חשוב יותר מאשר להיפגש עם הלקוח פנים אל פנים.

מיומנו של במאי סרטי תדמית

כאשר נוצרת פגישה, הסיכויים לקבל את העבודה עולים לאין שיעור. בעקבות הפגישה שוב לא יחליט הלקוח רק לפי הצעת התקציב. אלא לפי התרשמותו מהאדם העומד מולו, מנסיונו, מהיצירתיות, הרצינות, הידע, ובעיקר מעבודותיו הקודמות.

לפני הפגישה צריך להתכונן היטב. לקרוא באינטרנט כל מה שאפשרי על החברה או על העסק שעם נציגו נפגשים, ואם ניתן גם כדאי ללברר פרטים על האיש איתו נפגשים.

חשוב גם עם מה מגיעים לפגישה. הדבר הראשון שאני מכניס לתיק לקראת הפגישה זה מכשיר הקרנה ואיתו תקליטור עם מגוון סרטים קודמים. כשלקוח מביט בסרטים שאתה מקרין לפניו, הוא ירצה לראות סרט שיהיה דומה לסרט עליו הוא חולם. לכן בדיסק שאני מגיע איתו יש מספר סרטי תדמית בעלי גוון שונה. חלקם עם קריינות, חלקם עם שחקנים, חלקם עם אנימציה, ואיתם גם מספר סרטי הדרכה מגוונים. על מנת להרשים את הלקוח, כדאי שיהיו גם מספר סרטי תדמית שהופקו עבור לקוחות גדולים ונחשבים.

הפגישה הראשונה עם לקוח היא באמת הזדמנות נפלאה, שאסור לפספס אותה. לכן צריך גם לדעת כיצד להתנהג בפגישה. אני חושב שבחלק הגדול בפגישה צריך לתת ללקוח לדבר. להקשיב היטב ללקוח, וללמוד יועיל יותר מאשר לדבר על עצמך ולהתפאר .

הפגישה הראשונה עדיין אינה תחקיר, אבל זו הזדמנות להכיר את נקודת מבטו של הלקוח. אין דרך טובה יותר מאשר לבקש ממנו לספר על העסק שהוא עומד בראשו, או שהוא אחראי על השווק שלו.

שתי שאלות חשובות הקשורות זו לזו, צריכות להישאל בפגישה ראשונה: מהי מטרת הסרט ומי הוא קהל היעד שלו? סרט תדמית עולה לא מעט כסף (על כל מה שקשור למחיר באחד המאמרים הבאים) ודרישות השווק הן כל כך רבות, לכן, לקוח לא מנוסה יפרט לפניך אין ספור מטרות לסרט. למען הצלחת הסרט צריך להחליט על מטרה אחת עיקרית סרט שמטרתו למכור את המוצר אינו דומה לסרט שתפקידו לחפש משקיעים. סרט לגיוס תורמים אינו דומה לסרט למרכז מבקרים. תתפלאו כמה לקוחות רוצים שאת כל המטרות האלו יגשים סרט אחד.

לאחר שנוסחה המטרה העיקרית וברור מי הוא קהל היעד לסרט (לקוחות, תורמים, משקיעים, מבקרים, בארץ או בחו"ל,) כדאי לפרט באזני הלקוח כיצד לדעתך, הבמאי, ייראה הסרט. מה השפה הקולנועית הנכונה להעביר את המסר – קריינות, שחקנים, או ראיונות, איפה כדאי לצלם ועוד. צריך לזכור שיתכן שבפגישה הראשונה עדיין לא קיבלת מהלקוח את האישור שאתה הוא זה שיפיק את הסרט, ובכל זאת אין טעם ל"הפציץ" את הלקוח בכל מיני הבטחות שאינן הכרחיות להפקה ולא תוכל לעמוד בהן.

דבר נוסף שלקוח צריך לדעת הוא שהפקת הסרט היא משימה משותפת לחברת ההפקה וללקוח – אני מבטיח (ומקיים) מספר רב של שלבים בהפקת הסרט שבהם יידרש אישור של הלקוח – תסריט, צילומים, עריכה ראשונה של הסרט, בחירת קריין, אישור קריינות ואישור סופי של הסרט. ככל שהלקוח מעורב יותר בסרט – סיכויי הצלחתו של הסרט עולים.

זהו – אפשר לסיים את הפגישה. זהו, צריך להתחיל במלאכת ההפקה – עריכת תחקיר – על כך במאמר הבא.

תפריט נגישות