מיומנו של במאי סרטי תדמית – פרק 3 – תחקיר

אם הגענו לשלב התחקיר מצבנו טוב. זה מוכיח כי הלקוח החליט ש"ברנר הפקות" תפיק עבורו את הסרט. סיכמנו איתו את תקציב ההפקה, אולי אפילו קיבלנו את התשלום הראשון על הסרט.  עריכת תחקיר הוא שלב חשוב בהפקת סרט, ובהפקת סרט תדמית, על אחת כמה וכמה.

ניתן להשוות בין הפקת סרט תדמית וכתיבת שיר – יש נושאים רבים שרוצים לספר עליהם אבל צריך לדעת לעשות זאת בצמצום, בקצב נכון ובזמן קצר.

כמו משפט בשיר שמספר מילים בו מכילות הרבה, כך, סרט התדמית צריך להיות – קצר וקולע.

 

מיומנו של במאי סרטי תדמית

 

תחקיר הוא השלב שלפני כתיבת תסריט. כמה שהידע המונח לפני ברשימות התחקיר, גדול יותר, כך קל לי יותר לכתוב את התסריט, ובעיקר – לכוון לראשו של הלקוח.

אני, כבמאי, מעולם לא מוותר על ביקור אישי שלי בעסק עליו אני עושה את הסרט (זה כמובן יכול להיות לא רק עסק כלכלי, אלא גם מוסד, עמותה, עיר, או כל גוף אחר שמבקש את סרט התדמית) ולא מוותר על עשיית התחקיר על ידי באופן עצמאי. הביקור מנוצל בעיקרו לשיחת תחקיר מקיפה עם מנכ"ל/בעלים/מנהל שווק, אך לביקור יש גם מטרות אחרות.

אני תמיד משתדל לערוך את התחקיר עם יותר מבעל תפקיד אחד. לכל אחד יש זווית ראייה משלו, וכל אחד תורם מהידע שלו ומנסיונו.

גם אם נדמה לי שאני יודע על העסק  עליו אני עורך את התחקיר אני לא מוותר על שום שאלה. חשוב לא רק לדעת יותר , אלא חשוב גם לזהות כיצד מציגים הדוברים את העסק שלהם. השפה השיווקית שלהם תהיה חלק מהשפה בה אשתמש בסרט. סרט תדמית טוב צריך להיות מחובר למדיניות השיווק הכללית של העסק, צריך להיות מחובר לשפה השיווקית של העסק הן בשפה המילולית והן בשפה הויזואלית. אני תמיד מבקש את הפרסומים השיווקיים האחרים של העסק. מבקש קשר עם הגרפיקאי שהכין עבורם את המיתוג, הלוגו, הפלייר השיווקי.

כיום, יותר מתמיד, צריך הסרט להשתלב גם במדיניות השיווק ברשת האינטרנט. הסרט צריך להיות מעניין גם לגולשים המחפשים סרטונים מעניינים לצפייה. למשל, כאשר הפקנו סרט על מרפאה פלסטית העורכת ניתוחים פלסטיים, היה צורך להתעמק בכל נושאי השיווק ברשת – ללמוד את המילים הנכונות לקידום ומה מעניין את הצופה המחפש עניין או מידע ברשת.

שיווק רפואי באינטרנט הוא נושא בעל מאפיינים משלו וקהל יעד ייחודי.

לתחקיר, כמובן יש מטרה אחת – לכתוב בעזרתו תסריט. לכן בזמן איסוף הידע בעת התחקיר נעשית על ידי גם תהליך של אלימינציה – יש להחליט גם מה מכל הידע הרב שצברנו הוא לא  חשוב, לא תורם למטרה, ומה מספיק לראות ולא צריך לדבר עליו. תוך כדי התחקיר כבר נוצר התסריט. מראה העיניים של כל במאי מנוסה נותן תשובות על שאלות אלו ועל שאלות נוספות –  איפה כדאי לצלם? האם העסק מספיק יפה? האם העובדים ייצוגיים? צריך לסיים יום של תחקיר עם ידע גדול על כל מגוון הנושאים השייכים לעסק על יו אנחנו מפיקים את הסרט, ידע  ברור, מה רוצה הלקוח, באיזו שפה מילולית וחזותית נכון לעשות את הסרט ואיפה בדיוק נציב את המצלמה ביום הצילום.

עם ידע כזה התסריט כמעט מוכן.

תפריט נגישות