מיומנו של במאי סרטי תדמית – פרק 4 – כתיבת התסריט

התסריט הוא תנאי הכרחי בהפקת סרט. אין לצלם ולו צילום אחד לפני כתיבת התסריט.

ימי הצילום הם יקרים ולכן עליהם להתנהל ביעילות. עבודה לפי תסריט חוסכת הרבה כסף. התסריט הוא גם המסמך המבהיר ללקוח איך ייראה הסרט, איזה דברים ייאמרו בו ומה המסרים שלו. לכן לאחר כתיבת התסריט יש לתת אותו ללקוח לאישור.

מיומנו של במאי סרטי תדמית

בפרק הקודם של "מיומנו של במאי סרטי תדמית" כתבתי על עריכת התחקיר.

התחקיר הוא חומר הגלם של התסריט.

אחת ההגדרות של יצירה אמנותית היא תהליך של בחירה. בגלל שכל במאי מקווה שמה שהוא יוצר הוא יצירה אמנותית (גם סרט תדמית יכול להיות "אמנות")  כך, כשאתה יושב מול הדף הלבן, כשמעליו שלל עובדות ונתונים שכתבנו בתחקיר – יש להעביר לתסריט רק את הדברים הרלוונטיים לסרט, לקבוע מה ראשון ומה אחרון, לתאר הן את הוויז'ואל שנראה והן את הקול שיישמע, והכל בשפה קולנועית אבל שתובן גם ללקוח, שלא קרא עוד תסריט מימיו.

בעת כתיבת התסריט עומדות לפני מספר הנחות שכבר ביררתי אותן עם הלקוח בפגישה הראשונה

  1. מטרת הסרט – למשל – שווק מוצרים, או גיוס כספים.
  2. קהל היעד של הסרט – למשל – צרכנים סופיים, סוכני מכירות, בעלי הון המעוניינים להשקיע.
  3. איפה יוקרן הסרט – באתר האינטרנט של העסק או ביוטיוב? בתערוכה או במרכז מבקרים? האם הסרט הוא חלק מסדרה של סרטים או סרט יחיד?
  4. אורך הסרט (תלוי מאד בשאלה הקודמת)

נדמה לי שכל אחד מאתנו כבר יודע שעדיף סרט קצר.  כמובן שלא תמיד זה נכון. סרט ביוטיוב צריך להיות קצר, סרט באתר שלכם יכול להיות ארוך קצת יותר כי מי שצופה בו הוא כבר לקוח פוטנציאלי שמתעניין בעסק שלכם.  אם זה סרט שאתם הולכים להקרין אותו בכנס מכירות למשל, הוא יכול להיות אפילו ארוך יותר.

  1. שיווק ברשתות חברתיות – בגלל שהרשתות החברתיות – פייסבוק, יוטיוב ועוד – הפכו להיות כלי השווק הטוב, וסרטי הוידיאו הפכו להיות המדיה השולטת בהם. היעילה והזולה, יש ליצור סרט שיהיה אטרקטיבי לגולשים ברשתות החברתיות – לשלב הומור בסרט ולהעניק ידע שהגולש יתעניין בו.

מנסיוני, אני רוצה להבהיר מספר כללים חשובים לכתיבת תסריט

אל תנסה להיות מקוריים בכל מחיר. חשוב יותר להעביר את המסר בבהירות.  המוצר שאתם משווקים חשוב יותר מהסרט.

  1. כאשר אני כותב תסריט אני תמיד שואל את עצמי – מה מכל מה שכתבתי אין בו צורך. מה כבר ממילא הצופה יודע או ראה. מה כבר הבין הבין מהצילומים בסרט ואין צורך לחזור עליו במילים, ואיזה מסר עדיף להעביר בכותרת כתובה ולא בדיבורים.

כל הנושאים המצויינים למעלה יקבעו את השפה הקולנועית בה נתשמש בסרט.

האם הסרט ילווה קריינות? האם קריין שלא רואים אותו על המסך או פרזנטור שמופיע על המסך? אולי בכלל יוביל את הסרט בעל העסק,  האפשרויות הן רבות ולכל אפשרות יש משמעות אחרת, יתרונות וחסרונות.

בפרק הבא ביומן על ימי הצילום.

להתראות.

תפריט נגישות