מיומנו של במאי סרטי תדמית – פרק 1

מעצם עבודתי, כיוצר סרטי תדמית, אני כבר יודע היטב בפני איזו הרפתקה מרתקת אני עומד, מרגע שקיבלתי פנייה מלקוח חדש להפיק עבורו סרט תדמית.
על אף שהתהליך כבר מוכר, הרי שמדובר בתהליך ייחודי אשר מצליח לאתגר ולחדש בכל פעם מחדש. הראשוניות של הפקת הסרט קשורה בהליך שלם של לימוד והתמחות בנושא שבו עוסק הסרט. אחד הרווחים הגדולים שלי מהסרט הוא ההיכרות עם מקום חדש, אנשים אחרים, ארגון או מפעל, הפועלים באופן שמצריך ממני לימוד והיכרות במידה כזו שאוכל להציג בסרט את מיטב היכולות והאיכותיות הייחודיות שלהם .
סרט חדש דורש יותר מהכול מחשבה אחרת ויצירתית על מנת ש"הסרט הזה" יהיה אחר מכל סרטי התדמית הרבים שעשיתי בעבר – שהסרט לא רק יעשה את תפקידו השיווקי אלא גם יהיה "מיוחד".240

עוד לפני הפגישה הראשונה עם הלקוחות אני משנן לעצמי את סוגי הלקוחות שאבחנתי לעצמי במשך השנים.

הלקוח הראשון הוא הלקוח המומחה – זהו הלקוח שכבר היה שם. הוא כבר הפיק בעבר סרטי תדמית עבור העסק שלו. הוא יודע מה צריך להיות אורך הסרט, יודע להגדיר היטב מי הוא קהל היעד של הסרט, ומבין איך ייראה הסרט שלו לפי קריאת התסריט. תענוג לעבוד עם לקוח כזה, אבל חובת ההוכחה היא כמובן עלינו.
הלקוח השני הוא הלקוח החדש – הוא כמובן הלקוח שהחליט בפעם הראשונה להפיק סרט תדמית. תוסיפו את המלה "לא" לכל תכונה של הלקוח המומחה ותבינו מהן תכונותיו של הלקוח החדש. מעבר לתשובה הבעייתית שתמיד תישאל – למה סרט של 3 דקות עולה כל כך הרבה כסף (והוא לא עולה הרבה כסף) צריך לשכנע את הלקוח החדש בעוד נושאים רבים וחשובים.
עם זאת, העבודה עם לקוח כזה טומנת בחובה יתרונות, ומאפשרת "יציאה מהקופסה" יצירתית בדרך של הצעת פתרונות חדשים ומקוריים שיתרמו לסרט.
הלקוח השלישי הוא הלקוח הסומך – בשבילו במאי הסרט יודע הכל.  הוא לא יתווכח על המחיר, הוא יקרא ברפרוף את הצעת התסריט, וייהנה מכל אפקט  ויזואלי שנכניס בעריכת הסרט. עבודה עם לקוח כזה, מטבעה, כרוכה בתחושת אחריות רבה (אף יותר מהרגיל),כדי להצדיק את העובדה שמישהו שעוד משלם לנו כסף, סומך עלינו בעיניים עצומות.
הלקוח הרביעי והאחרון הוא הלקוח היצירתי – הוא ינסה להכניס לסרט כל דבר שפעם מצא חן בעיניו באיזה סרט  שהוא ראה. בגלל חובתנו להכניס לסרט רק את מה שמשרת את המטרה, אין ברירה ועלינו לפעמים לדכא את היצירתיות הגואה של לקוח זה. לעומת זאת, רעיונות רבים של הלקוח היצירתי הם רעיונות טובים אשר יכולים לקחת את הסרט צעד אחד קדימה, ולכן רבים מהרעיונות של לקוחות כאלה הגשמתי בסרטים שלי.
לאחר שעברתי בראשי על סוגי הלקוחות השונים ולאחר תחקיר מלא ככל שאפשר שעשיתי על האדם או הארגון איתו אני הולך להיפגש, כל שנותר זה ללבוש את מיטב מחלצותיי ולבוא לפגישה.
על פגישה ראשונה עם לקוח במאמר הבא.

תפריט נגישות